Plecaki

Gdy chcesz być jak wiatr...

Plecak będzie Ci w wędrówce najbliższym towarzyszem i sojusznikiem: razem przeniesiecie wszystkie potrzebne Ci rzeczy, przejdziecie niejednego krzala, przetrzymacie niejedną burzę. Partnera do takiej współpracy dobiera się szczególnie starannie.

Lekkie plecaki...

Zbyt duży plecak wyzwala naturalną tendencję do brania ze sobą zbyt wielu rzeczy, kiepsko się nosi, gdy trzeba zabrać tylko niewielką część bagażu, poza tym jest stosunkowo ciężki sam w sobie. Zbyt mały może utrudnić wzięcie ze sobą wszystkich potrzebnych rzeczy na dłuższy wyjazd, jest też mniej wytrzymały. Optymalna pojemność to 55-75 litrów.

Plecaki dobre...

Nie mają przesadnej liczby "bajerów". Standardowo wyposażone są w większość z takich elementów jak:
  • komin pozwalający na "awaryjne" zwiększenie pojemności plecaka o 10 - 15 litrów;
  • klapa przykrywająca plecak, z kieszenią po zewnętrznej, ale czasem również i od wewnętrznej strony; dobrze by była odpinana, z możliwością regulowania wysokości położenia, w zależności od stopnia zapełnienia plecaka (współpraca z kominem);
  • podział głównej komory na dwie mniejsze, z osobnym wejściem od dołu. Nie jest on konieczny, lecz czasem pomaga szybko rozpakować lub pakować rzeczy, ułatwiając dostęp do nich;
  • paski zabezpieczające dolną komorę plecaka i klapę powinny być dwoma niezależnymi systemami; w mniejszych typach często całość "wisi" na jednym pasku;
  • paski boczne (6), służące do zmiany objętości plecaka, stabilizacji ładunku wewnątrz, umożliwiające przyczepianie nie mieszczącej się w środku karimaty, czy namiotu; bywają zastępowane lub uzupełniane kieszeniami, poszerzającymi znacznie plecak, czasem utrudniającymi poruszanie się w trudnym terenie;
  • elementy nośne :
    - ramiączka (3),
    - pas biodrowy (1); od ich konstrukcji i wykończenia zależy komfort bezpośredniego kontaktu z plecakiem; powinny być stosunkowo grube i szerokie, lecz nie za miękkie.

Warto zwrócić uwagę, aby były obszyte trwałym  materiałem (codura, nylon). Ważne by były zaopatrzone w paski stabilizuące resztę plecaka i odciążające ramiona (2)(4), oraz pas piersiowy (5) pomagający w utrzymaniu ładunku w trudnym terenie. Istnieje wiele systemów regulacji elementów nośnych: pozwalające na płynną  lub stopniową zmianę ustawień, z dodatkowymi poduszkami lub bez, lżejsze i cięższe. Ważne jest, aby regulacji wysokości zawieszenia (a nie tylko długości!) podlegał przynajmniej jeden z dwóch elementów nośnych - pas biodrowy lub ramiączka. Łatwiej wtedy uwzględnić np. zmiany grubości ubrania w ciągu roku.

Jak wyregulować plecak?

Nawet najlepszy, ale niewłaściwie wyregulowany plecak, nie będzie wiele wart, dlatego też:
 
 
REGULOWANIE PLECAKA 
Legenda : 
(1)  pas biodrowy  
(2) pasek stabilizujący pas biodrowy  
(3) pas barkowy vel ramiączko  
(4) pasek stabilizujący pas barkowy  
(5) pas piersiowy  
(6) paski boczne 
1. Prawidłowo (patrz niżej) zapakuj plecak, ładunkiem około 15-20 kg, poluzuj wszystkie taśmy nośne i załóż na siebie. 
2. Dopasuj pas biodrowy (1), tak by był ułożony nieco powyżej kości miednicy, w linii paska spodni. Na nim opierała się będzie większość, (nawet do 80%), ciężaru ładunku. Dociągnij taśmę pasa biodrowego i paski stabilizujące dół plecaka (2), by ładunek nie przechylał się na boki. 
3. Wyreguluj długość pasów barkowych (3). Pamiętaj, że ramiona powinny być odciążone, dlatego pasy powinny być tylko lekko napięte. Jeśli są zbyt luźne, trzeba skrócić ich długość lub obniżyć punkt zaczepienia. Podnieś go jeśli garbisz się pod naciskiem plecaka. 
4. Dociągnij paski stabilizujące ramiączka (4). Są one bardzo ważnym elementem nośnym - pomagają utrzymać plecak w pionie (prawidłowo dociągnięty nie przechyla się na boki) i właściwie umieszczają pasy barkowe na ramionach (nie spadają). Zbytnie dociągnięcie pasków powoduje przenoszenie obciążeń na ramiona. 
5. Dopasuj i zapnij pas piersiowy (5). Powinien znajdować się on na wysokości środkowej części mostka (u kobiet z konieczności nieco wyżej) i lekko napięty trzymać pasy barkowe cały czas w tej samej odległości od siebie. 
 

Plecaki trwałe...

Plecak powinien być uszyty z dobrego materiału (najlepsza jest cordura - ew. codura) i w trwały sposób. Dobre szycie zapewnione masz tylko w markowych plecakach. Należy unikać plecaków rzemieślniczych, będących podróbkami wzorów znanych firm, lecz wykonanych z dużo gorszych materiałów i niestarannie wykończonych. Producenci tym samym nie gwarantują dobrej jakości. Warto zwrócić uwagę na długość okresu gwarancyjnego plecaka. Powinien obejmować przynajmniej kilka lat (np. 5). Roczna czy dwuletnia gwarancja może okazać się niewystarczająca przy sezonowym wykorzystywaniu plecaka.

Plecaki w sklepach...

Ceny markowych plecaków rosną wraz z jakością, pojemnością, a czasem i ilością "bajerów". Najtańsze są plecaki polskie, poczynając do firmy Sporthofer - mniejsza trwałość, szyte z ortalionu, i Natalex - już z cordury, większa staranność szycia, lecz gwarancja tylko na rok. Popularne Janysport i Alpinus, znajdują się środkowym przedziale cenowym - mają dobre rozwiązania konstrukcyjne, lecz czasem jest kłopot z materiałem, czy wykończeniem. Najdroższe plecaki to wyroby firm: Karrimor, Salewa, Mammut, Berghaus, Lafuma, Deuter - jest to sprzęt o wysokim standardzie, z dobrych materiałów, o długich okresach gwarancyjnych (choć czasem trudno ustalić jak długie jest "dożywocie"), ale niektóre typy również nieco "przebajerowane". Do takich należą najdroższe modele "Karrimora".
 

Jak spakować plecak? 
 
 
ostatnia modyfikacja 5.01.98
tekst: Joasia Adamczyk, Jan St. Baran
ilustracje: Jan St. Baran
Tekst pochodzi ze strony Beskidzkiego Traktu

Tags: